PZK. Polski Związek Krótkofalowców. Polish Amateur Radio Union.
PZK. Polski Związek Krótkofalowców. Polish Amateur Radio Union.
HomeDownloadForumArtykułySzukaj
Witaj [Gościu], Dla członków PZK: (Rejestracja)  |  Home  Home
English version
550 lat Mikołaja Kopernika
BIP PZK
Szukaj znaku
W bazie OSEC
(3641 członków/członkiń PZK):



Nawigacja
Zadanie publiczne NDAP
Foto galerie PZK
Użytkowników online
Gości online: 3
Użytkowników online: 0
RSS

Pismo Grupy Rob. EUROCOM 1. Regionu IARU do Komisji Europejskiej
Opcje newsa
IARU NewsWitam Wszystkich zainteresowanych bardzo serdecznie,

Chciałbym zachęcić do lektury poniższej korespondencji, którą Kol. Thilo Kootz, DL9KCE - Przewodniczący Grupy Roboczej EUROCOM 1. Regionu IARU (European Community Sub-Regional Working Group) skierował do Komisji Europejskiej (Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu - DG ENTR) na okoliczność publikacji dokumentu pt. "Drugi raport dotyczący wpływu obowiązywania Dyrektywy 1999/5/EC na urządzenia radiowe i końcowe urządzenia telekomunikacyjne oraz dotyczący wzajemnego uznawania ich zgodności z dnia 09.02.2010" ("Report from the Commission to the Council and to the European Parliament - Second Progress Report on the operation of Directive 1999/5/EC, on radio equipment and telecommunications terminal equipment and the mutual recognition of their conformity - COM (2010)43 final").

Vy 73,

Paweł Zakrzewski
SP7TEV

Oficer Łącznikowy IARU - PZK
______________________________________________________________________________________________________________________

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu
Wydział 14 - Sektor Telekomunikacji
Av. d'Auderghem 45
1040 Bruksela
Belgia

Publiczne konsultacje dotyczące następstw aktualnie rozpatrywanych wariantów zmiany Dyrektywy R & TTE (Dyrektywa 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności (Directive 1999/5/EC of the European Parliament and of the Council of 9 March 1999 on radio equipment and telecommunications terminal equipment and the mutual recognition of their conformity) - przyp. tłum.).

Szanowni Państwo,

Proszę wybaczyć późniejsze niż zakładano przekazanie niniejszego komentarza, dotyczącego właściwych konsultacji. Ponieważ Grupa Robocza EUROCOM jest jedną z zarejestrowanych zainteresowanych stron, spodziewaliśmy się tym samym otrzymania pisemnych informacji na temat tak ważnych dokumentów, jakimi jest nowelizacja Dyrektywy R & TTE.

Proszę jednak o uwzględnienie naszych sugestii, pomimo ich późniejszego zgłoszenia.

1. W Dyrektywie R & TTE, w art. 1 (4) odsyłającym do załącznika I - przewiduje się pewne wyłączenia. Zgodnie z punktem 1. wspomnianego załącznika dostępne na rynku amatorskie urządzenia radiowe oraz zestawy do samodzielnego montażu takich urządzeń są wyłączone spod odnośnej Dyrektywy.
Chcielibyśmy stwierdzić, że przepis ten na przestrzeni ostatnich lat okazał się niezwykle istotny, prosimy zatem jednocześnie o zapewnienie, że zapis ten pozostanie zachowany w ramach planowanej nowelizacji.

2. Proszę również o uwzględnienie naszych spostrzeżeń dotyczących dokumentu pt. "Drugi raport dotyczący wpływu obowiązywania Dyrektywy 1999/5/EC na urządzenia radiowe i końcowe urządzenia telekomunikacyjne oraz dotyczący wzajemnego uznawania ich zgodności".

W punkcie 2.3 przedmiotowego dokumentu stwierdzono, że zharmonizowana norma często jest zbyt rygorystyczna. Naszym zdaniem argument ten nie znajduje uzasadnienia. Może mieć miejsce sytuacja, w której dla niektórych grup urządzeń instytucje nadzoru rynku nigdy nie wykryły urządzenia niezgodnego z odnośną Dyrektywą, jednakże istnieją na rynku europejskim produkty - szczególnie z Dalekiego Wschodu, które posiadają znak CE, ale w ogóle nie są zgodne z właściwymi normami. Jako przykład, chciałbym zwrócić uwagę na czujniki temperatury pracy w zakresie częstotliwości ISM. Urządzenia te zostały wielokrotnie uznane za niezgodne z wymaganiami zasadniczymi.
Pojawia się również pytanie, jaka metoda została wykorzystana do oceny poziomu zakłóceń. Według naszej wiedzy, wzrost poziomu szumu (elektromagnetycznego - przyp. tłum.) powodowanego przez człowieka nie został dotychczas zmierzony. Jeśli wziąć pod uwagę tylko ilość skarg dotyczących takich zakłóceń, które wpłynęły z państw członkowskich (Unii Europejskiej - przyp. tłum.) - zapomina się o wszystkich tych osobach, które były poddane takim zakłóceniom, ale nie złożyły skargi.
Krótkofalowcy są znani jako "największe uszy" wśród wszystkich użytkowników radia i dlatego stanowią oni społeczność szczególnie wrażliwą, kiedy pojawia się szum lub inne szkodliwe zakłócenia. Na przestrzeni ostatnich lat odnotowaliśmy wzrost poziomów szumu, jako że zwiększyła się ilość urządzeń elektronicznych sprowadzanych zwłaszcza z Dalekiego Wschodu. Znajduje to także swoje potwierdzenie w ustaleniach niemieckich instytucji nadzoru rynku, które stwierdziły, że 22% wszystkich urządzeń sprawdzonych pod kątem Dyrektywy R & TTE nie spełnia jej wymogów. Spośród tychże urządzeń, ponad 96% z nich zostało sprowadzonych z Azji.

W punkcie 3. (Wnioski) raportu z postępu prac stwierdzono, że odnośna norma może być zbyt restrykcyjna, a tym samym uniemożliwi efektywne wykorzystanie widma radiowego. Uważamy, że stwierdzenie to jest nielogiczne. Bardziej odpowiedni wydaje się wniosek odwrotny. Jeśli normy są bardziej rygorystyczne, to ilość niepożądanych emisji zmniejsza się, a widmo, które zostanie poddane zakłóceniom w ramach złagodzonego standardu może być wykorzystane dla potrzeb innej służby. Dlatego właśnie wysoka jakość prowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania. Proszę zwrócić na wspomniany aspekt uwagę, uwzględniając ponadto w szczególności gęstość zaludnienia Europy (oraz ilość urządzeń radiowych).

3. Chcielibyśmy również powołać się na końcowe wnioski ze strony EWSA (Elcomsoft Wireless Security Auditor - instytucja audytu elektromagnetycznego, przyp. tłum.) oraz podkreślić konieczność silniejszego nadzoru rynku, z powodów przedstawionych we wspomnianych wnioskach. Nieograniczony dostęp do produktów niezgodnych z wymaganiami zasadniczymi musi zostać zahamowany. Proponujemy jednoznaczne przyjęcie zasady zastosowania środków ostrożności (Precautionary Principle) - na rzecz niezakłóconego odbioru radiowego, do wdrożenia w ramach odnośnej Dyrektywy.

W celu zapewnienia lepszej ochrony dla służb radiowych, pozwalamy sobie ponadto zaproponować zmianę statusu Dyrektywy R & TTE i nadanie jej statusu rozporządzenia. Z kolei w celu zapewnienia harmonizacji ochrony "naturalnych zasobów częstotliwości", mogłoby zostać wdrożone rozporządzenie odrębne.

Z wyrazami poważania,

Thilo Kootz



Źródło informacji:

http://www.iaru-r1.org/
(wiadomość z dnia 26.10.2010 - wprowadzenie)

http://www.iaru-r1.org/index.php?option=com_remository&Itemid=173&func=fileinfo&id=348
(adres do pliku z treścią korespondencji)

Tłumaczenie i opracowanie:

Paweł Zakrzewski
SP7TEV

Oficer Łącznikowy IARU - PZK

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
NEWSLETTER
RADMOR
AVANTI
HELION
IWOP
Certyfikat SSL
Ubezpieczenia
Etyka i procedury
Polecamy






Zespół SN0HQ















PZK©. Wszelkie prawa zastrzeżone |   Administracja techniczna SQ2PMN |   Kontakt z administratorem: admin@pzk.org.pl

Original TweakIt by: Madman ˇ Re-designed, Re-coded & Ported by: PHP-Fusion Themes
Powered by PHP-Fusion © 2003-2005

71,238,193 Unikalnych wizyt